Maagklachten behandelen met osteopathie

Nagenoeg iedereen heeft wel eens een keer last van bepaalde maagklachten. Misschien heb je een opgeblazen gevoel of misschien heb je last met poepen. Voor de meeste mensen zullen de klachten vanzelf overgaan, dit is echter niet bij iedereen het geval. Sommige mensen blijven namelijk last houden van hun maag. Voor deze mensen kan het verstandig zijn om een behandeling van osteopathie te volgen.

Wat zijn maagklachten eigenlijk?
Je maag is een orgaan tussen je slokdarm en dunne darm. Het is waar de vertering van eiwitten eigenlijk pas echt plaatsvindt. De maag heeft drie taken. Het slaat het ingeslikte voedsel op. Het mengt het voedsel met maagzuur. Dan stuurt je maag dit mengsel door naar de dunne darm.

De meeste mensen hebben wel eens een probleem met hun maag. Indigestie en maagzuur zijn veel voorkomende problemen. Je kunt sommige maagproblemen verlichten met vrij verkrijgbare medicijnen en veranderingen in de levensstijl, zoals minder of geen vet voedsel eten.

Het ‘Dumping syndroom’
Een van de meest voorkomende maagklachten die voor de grootste problemen kan zorgen is het Dumping syndroom. Dumping syndroom is een aandoening die zich kan ontwikkelen na een operatie aan de maag. De aandoening kan zich ook ontwikkelen bij mensen die een slokdarmoperatie hebben ondergaan. De meeste mensen met het dump-syndroom ontwikkelen tekenen en symptomen, zoals buikkrampen en diarree, vaak zo’n 10 tot 30 minuten na het eten. Andere mensen hebben de symptomen één tot drie uur na het eten.

Over het algemeen kun je het dump-syndroom voorkomen door na de operatie je dieet aan te passen. Veranderingen kunnen bestaan uit het eten van kleinere maaltijden en het beperken van hoog-suiker voedsel. gaat dit niet over dan is het mogelijk om door middel van osteopathie bepaalde klachten te verminderen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om door middel van osteopathie de druk op de darmen aanzienlijk te verlagen. Neem daarover gerust contact met mij op.